+31 (0)6-123 081 44
info@ajcprojectmanagement.nl

Ontzorgen – Omdat ‘ja’ zeggen nu eenmaal veel leuker is dan ‘nee’ roepen

Ontzorgen – Omdat ‘ja’ zeggen nu eenmaal veel leuker is dan ‘nee’ roepen

Vorige week ben ik aan een nieuwe serie begonnen. Het is weer een ziekenhuis-serie, mijn guilty pleasure. Al vanaf het begin (en dat is stiekem al best lang geleden) volg ik fanatiek Grey’s Anatomy en nu worden die afleveringen op tv gevolgd door een nieuw ziekenhuisdrama: New Amsterdam. En ik dacht, laat ik eens kijken of het iets is… (Leuk idee, maar niet handig, want als het iets is, moet ik dat ook weer bijhouden…)

En het is iets! En dat ligt vooral aan het mantra van de hoofdpersoon in de serie. Wacht: ik zal eens bij het begin beginnen. Knakker, hoofdpersoon, arts, komt het New Amsterdam Hospital binnen als nieuwe chef van alle afdelingen. Het ziekenhuis loopt wel, maar het loopt zoals het al jaren loopt. Langzaam heeft de belangrijkste taak van het ziekenhuis, namelijk zorgen voor patiënten, plaatsgemaakt voor een ander perspectief. En dat, zo raad je vast al, draait om geld…

Begrijp me niet verkeerd, geld verdienen moeten we allemaal. Ik wil ook in een warm huis wonen, brood op de plank hebben en ook nog ruimte houden om leuke dingen te doen. Alleen ben ik ernstig van mening dat dat niet het uitgangspunt moet zijn van je werk. Je werk moet je voldoening brengen, je moet er blij van worden. En dat je daar vervolgens voor betaald wordt, is een gevolg. Een essentieel gevolg, maar wel een gevolg en geen oorzaak, startpunt, uitgangspunt.

Knakker in de serie weet dat ook. Alle artsen die behandelen om zoveel mogelijk geld te verdienen, worden zonder pardon tijdens de eerste kennismaking ontslagen. Dat ze dat pikken (ze staan op en gaan ook meteen echt weg), bevestigt dat knakker gelijk heeft. Aan de rest van de artsen, verpleegkundigen, medewerkers stelt knakker de geniale vraag: “How can I help?”. In eerste instantie zegt niemand wat, maar knakker drukt door en als hij dan één schaapje over de dam heeft, stromen de hulpvragen binnen. En het mooiste is: hij zegt op alles ‘ja’! Hij denkt in mogelijkheden, hij denkt in kansen en, bovenal, hij vertrouwt op de expertise van de werkvloer. Hij vertrouwt erop dat de hulpvragen niet zomaar zijn, maar een wezenlijke toevoeging zullen worden voor de verschillen afdelingen en hun medewerkers. Geniaal…

Dus ik kan het misschien wel als een guilty pleasure zien, die ziekenhuisseries, maar tegelijkertijd schaam ik me er geen moment voor dat ik het graag zie. Ik zeg ‘ja’ tegen die nieuwe serie, ook al worden zaken uiteraard zwaar gedramatiseerd en is alles wat normaal door tien mensen beleefd wordt, hier in het leven van één persoon gepropt. En dan zit er ook nog een mooie boodschap in. Het is een boodschap die ik eigenlijk in al mijn werk door wil laten klinken.

Dus: hoe kan ik helpen? Wat kan ik doen om jouw werk aangenamer te maken? Hoe kan ik je ondersteunen, ontlasten, ontzorgen? Ik ben er, op slechts één voorwaarde: Laat me die paar uur in de week dat Grey’s Anatomy en New Amsterdam op tv zijn, wel even met rust…

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *